Διαδικτυακή εκδήλωση του Τμήματος Αναπηρικής Πολιτικής και του Τμήματος Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με θέμα: «Αναπηρία και Ανισότητες σε καιρό Πανδημίας»

 

 

Εισήγηση στην εκδήλωση με θέμα «Αναπηρία και Πανδημία»

 

Ο ελληνικός λαός επλήγη βαριά από την πανδημία και τη διαχείριση της από την κυβέρνηση της ΝΔ. Οι ανάπηροι όμως, συμπολίτες μας βίωσαν τις μεγαλύτερες διακρίσεις και ανισότητες, βρέθηκαν κυριολεκτικά στο περιθώριο, αφού τα όποια μέτρα σχεδιάστηκαν αποκλειστικά για μη ανάπηρους. Η γενικευμένη νεοφιλελεύθερη συνταγή της ατομικής ευθύνης για τους ανάπηρους σημαίνει κοινωνικό αποκλεισμό και μια επικίνδυνη για τη ζωή τους καθημερινότητα. Αποκλεισμένοι από τις αναγκαίες τους θεραπείες, από κρίσιμα χειρουργεία, βλέπουν το υψηλό κόστος διαβίωσης τους να αυξάνεται, τα επιδόματα τους να μην αποδίδονται εγκαίρως με αποτέλεσμα να φτωχοποιούνται ραγδαία.

 

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρότεινε μια σειρά τροπολογιών στη Βουλή για ενίσχυση των αναπήρων, όπως: Το εισόδημα έκτακτης ανάγκης, το διπλό επίδομα για τα Χριστούγεννα, το επίδομα σε χιλιάδες νέους ανάπηρους που δεν μπορούν να πιστοποιηθούν από τα ΚΕΠΑ γιατί είναι κλειστά. Δυστυχώς απορρίφθηκαν όλα. 

 

Παράλληλα, η κυβέρνηση επιδίδεται σε μια τεράστια επικοινωνιακή εκστρατεία για να καλλιεργήσει το φιλοναπηρικό πρόσωπο της ΝΔ και κυρίως του κ. Μητσοτάκη. Ιδρύει ακόμα την Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας για τα δικαιώματα των αναπήρων υπό τον πρωθυπουργό και με πλήρη έλεγχο από αυτόν. Είναι βέβαια ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης που ως Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κατήργησε τον Οκτώβριο του 2014 τα γραφεία προσβασιμότητας ΑμεΑ, που ήταν επιφορτισμένα με την παρακολούθηση της προσβασιμότητας στο δομημένο περιβάλλον.

 

Ενώ η κυβέρνηση της ΝΔ είναι αυτή που με το «καλημέρα» μείωσε τον προϋπολογισμό για τους ανάπηρους το 2020 κατά 97 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με τον 2019, και το 2021 μέσα στην πανδημία κατά 88 εκατομμύρια ευρώ. Και βέβαια δεν προτεραιοποίησε τους ανάπηρους στον εμβολιασμό, δεν παρείχε δωρεάν τεστ, δεν επιδότησε τη μετακίνηση τους εκτός μέσων μαζικής μεταφοράς, ούτε παρείχε εξοπλισμό ή κάλυψη του κόστους σύνδεσης για την τηλεργασία. Έτσι, οι ανάπηροι εργαζόμενοι είχαν να επιλέξουν ή να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία τους ή να προφυλαχθούν με τίμημα την κοινωνική τους απομόνωση και την οικονομική εξαθλίωση.

 

1.Εμείς αντίθετα είχαμε ενισχύσει το δικαίωμα ων αναπήρων στην εργασία εν μέσω μνημονίων, με την υποχρέωση το 15% των προσλήψεων στο δημόσιο να καλύπτεται από τους ανάπηρους και τις οικογένειες τους.  Η ΝΔ πάγωσε το νόμο και τις εν λόγω προσλήψεις στο δημόσιο.

 

2.Επίσης, θεσπίσαμε το εξής: για πρώτη φορά άτομα με νοητικές αναπηρίες και ψυχικά ασθενείς δεν χάνουν το επίδομα τους ενώ αποκτούν εργασία. Και σκοπεύαμε να το επεκτείνουμε αυτό το μέτρο και στις υπόλοιπες αισθητηριακές και κινητικές βλάβες.

 

Νομίζω ότι η πανδημία ανέδειξε και επέτεινε με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο τις ανισότητες που βιώνουν οι ανάπηροι σε όλους τους τομείς της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής.

 

  1. Η πανδημία έκανε ορατό ότι τα άτομα με σωματικές, νοητικές, πνευματικές, ψυχοκοινωνικές ή αισθητηριακές βλάβες, μετατρέπονται σε ανάπηρους εξαιτίας συγκεκριμένων πολιτικών και κοινωνικών επιλογών. Είναι καθήκον της πολιτείας να παρεμβαίνει σε όλες τις πτυχές της κοινωνικής ζωής προς καθολική συμπερίληψη των αναπήρων και των χρονίων πασχόντων και να λαμβάνει μέτρα για την άρση εμποδίων, διακρίσεων, εχθρικών κοινωνικών συμπεριφορών, ανισότιμης κοινωνικοπολιτικής αντιμετώπισης και για τη διασφάλιση των υπηρεσιών, επιδομάτων και παροχών που αίρουν τις ανισότητες σε βάρος των αναπήρων και διασφαλίζουν αξιοπρεπή ανεξάρτητη διαβίωση.

 

Η ανεμπόδιστη προσβασιμότητα, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός, η ποιοτική ιατροφαρμακευτική κάλυψη, η εργασία, αποτελούν αναφαίρετα δικαιώματα των αναπήρων.

 

Στον αντίποδα αυτών των θέσεων βρίσκεται η νεοφιλελεύθερη αντίληψη της ΝΔ και του σχεδίου Πισσαρίδη.

 

Η ΝΔ θεωρεί ότι τα προβλήματα των αναπήρων αντιμετωπίζονται:

 

→Με την παροχή ίσων ευκαιριών για όλους

→Με την αύξηση της απασχολησιμότητας των ατόμων με σοβαρή αναπηρία σε μια χώρα με 17% ανεργία και 90% ανεργία των αναπήρων

 

Η λογική αυτή οξύνει τις ανισότητες γιατί αγνοεί εσκεμμένα ότι οι ανάπηροι εκκινούν από διαφορετική αφετηρία και δημιουργεί τη βάση για την εφαρμογή της λειτουργικότητας για την αξιολόγηση του αναπήρου που ήταν απαίτηση των δανειστών και είχαμε απορρίψει.

 

Η ΝΔ επαναφέρει το θέμα της λειτουργικότητας τόσο στο σχέδιο Πισσαρίδη όσο και στο εθνικό σχέδιο δράσης για τους ανάπηρους. Ένα μοναδικό στόχο έχει αυτό, τη μείωση συντάξεων και επιδομάτων. Αυτό θα αποτελέσει χαριστική βολή στον κόσμο της αναπηρίας.

 

Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δομούνται σε 4 άξονες:

 

→Να αλλάξουμε την καθημερινότητα του αναπήρου

→Να διασφαλίσουμε το μέλλον του

→Να αλλάξουμε τον τρόπο πιστοποίησης και αποκατάστασης της βλάβης

→Να υλοποιήσουμε το σύνθημα του αναπηρικού κινήματος «τίποτα για εμάς χωρίς εμάς»

 

Και τώρα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην

 

  1. Εξασφάλιση προσωπικού βοηθού ή φροντιστή, ανάλογα με τις ανάγκες, ακόμη και σε 24ωρη βάση
  2. Αύξηση της δαπάνης των επιδομάτων αναπηρίας και χορήγησης τους ανεξαρτήτων ηλικιακών κριτηρίων (π.χ. κωφοί) με άρση των υφιστάμενων αδικιών σε κατηγορίες αναπήρων
  3. Χορήγηση παροχών κύησης και μητρότητας σε είδος και χρήμα σε ανάπηρες γυναίκες από την έναρξη της κύησης και για τρία χρόνια
  4. Ενίσχυση των αναπήρων: στην παραγωγή του πολιτιστικού περιεχομένου, καθώς και στην καθολική και δωρεάν προσβασιμότητα στους χώρους πολιτισμού αθλητισμού και αναψυχής και πρόγραμμα διακοπών αναπήρων
  5. Καθολική προσβασιμότητα στο φυσικό, δομημένο και ψηφιακό περιβάλλον
  6. Όλα τα κτήρια δημόσιας χρήσης εντός τριετίας προσαρμόζονται ώστε να γίνουν προσβάσιμα και ασφαλή για τους ανάπηρους και τα εμποδιζόμενα άτομα
  7. 20 γειτονιές πόλεων στην επικράτεια μετατρέπονται πιλοτικά σε πλήρως προσβάσιμες για όλους.

 

 

ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΑΝΑΠΗΡΟΥ

 

  • Αλλάξαμε το θεσμικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής με έμφαση στη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Προκηρύξαμε τον Απρίλιο του 2019 την πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής εντός του χρόνου, εξασφαλίζοντας 22 εκατομμύρια. Αυτές τις προσλήψεις τις καθυστερήσατε 14 μήνες.
  • Επεξεργαστήκαμε Εθνική Στρατηγική για την αποΐδρυματοποίηση με τον εμβληματικό νόμο 4538/18 για την αναδοχή και υιοθεσία που λειτουργεί ψηφιακά από τον Απρίλιο του 2019 και ιδρύσαμε 160 ΣΥΔ (Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης) απαντώντας στην αγωνία των γονιών για το μέλλον των παιδιών τους όταν αυτοί θα εκλείψουν, που πάγωσε η ΝΔ

 

Και τώρα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε:

 

  • Ενίσχυση και πολλαπλασιασμό των δημόσιων δομών διάγνωσης για την έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση της βλάβης για παιδιά και ενήλικες
  • Προώθηση της συμπεριληπτικής/ενταξιακής εκπαίδευσης με δωρεάν παράλληλη στήριξη για μαθητές
  • Υποχρεωτική παροχή διευκολύνσεων ως προς το ωράριο, τον χώρο εργασίας (ελεγχόμενη τηλεργασία) και για τις άδειες για φροντίδα της βλάβης

 

ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ, ΤΑ ΚΕΠΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ

 

  • Πραγματοποιήσαμε μεγάλες αλλαγές στα ΚΕΠΑ με τον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας που απαλλάσσει τον ανάπηρο από την ανάγκη φυσικής παρουσίας σε όλα τα στάδια από την αίτηση μέχρι την πιστοποίηση στα ΚΕΠΑ εκτός από την ημέρα της εξέτασης του.
  • Προσθέσαμε 45 σπάνιες και χρόνιες νόσους σε αυτές που κρίνονται άπαξ για τη χορήγηση του επιδόματος διά βίου και συμπεριλάβαμε 90 νέες παθήσεις στον νέο Ενιαίο Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστών Αναπηρίας
  • Εφαρμόσαμε για πρώτη φορά σύστημα εξ αποστάσεως διερμηνείας για τους κωφούς και βαρήκοους μέσω κινητού σε 24ωρη βάση

 

Σήμερα προτείνουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης:

 

  1. Αναδιάρθρωση των ΚΕΠΑ, αύξηση κατά 30% του αριθμού τους, διπλασιασμός των ιατρών των επιτροπών κρίσης, πρόσληψη κοινωνικών ειδικοτήτων στελέχωσης των επιτροπών, διεύρυνση του ΕΠΠΠΑ με νέες σπάνιες παθήσεις και χρόνιες μη αναστρέψιμες παθήσεις
  2. Επέκταση σε όλη την επικράτεια του ηλεκτρονικού φακέλου αναπήρου με αίτηση από το σπίτι ή μέσω ΕΦΚΑ, ΟΠΕΚΑ και Κέντρων Κοινότητας
  3. Δημιουργία πάσο αναπήρου συνδεδεμένο με τον ηλεκτρονικό του φάκελο για την ψηφιακή και φυσική προσβασιμότητα σε υπηρεσίες, παροχές, επιδόματα.