Ομιλία μου για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας (21-1-20)

 

Το  σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας έρχεται να προστεθεί στη μακρά σειρά λυσσαλέων προσπαθειών  συρρίκνωσης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου.

 

 

Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία παρακάτω.

 

Για πολλές δεκαετίες η δημόσια και δωρεάν παιδεία στην Ελλάδα και ιδιαίτερα η τριτοβάθμια, υπήρξε μηχανισμός συνολικής ανόδου  του επιπέδου της ελληνικής κοινωνίας,  άμβλυνσης της ανισότητας  και προώθησης της κοινωνικής κινητικότητας, προς τα μεσαία και ανώτερα στρώματα. Ο ελληνικός λαός έχει αναγνωρίσει την αξία της ανώτατης παιδείας και κάνει ότι μπορεί για να σπουδάσουν τα παιδιά του. Ιστορικά  έχει ιδιαίτερη ευαισθησία στο πεδίο αυτό γιατί ακριβώς η εκπαίδευση των παιδιών του ήταν η μόνη διέξοδος απέναντι στα τείχη που είχε ορθώσει το μετεμφυλιακό κράτος στην κοινωνική πλειοψηφία. Οι ελίτ ποτέ δεν είδαν την μαζική πρόσβαση των χαμηλών και μεσαίων στρωμάτων  στην  ανώτατη εκπαίδευση με καλό μάτι, για τρείς βασικούς λόγους:

 

  1. Όλα τα κοινωνικά αγαθά, συγκεκριμένα η υγεία, η κοινωνική ασφάλιση, η κοινωνική πρόνοια,  το νερό, η ενέργεια, και ασφαλώς η παιδεία συνιστούν  πολύ σημαντικούς τομείς για την κερδοφορία του ιδιωτικού κεφαλαίου. Σας φαίνεται  αδιανόητο να υψώνεται ο φραγμός του άρθρου 16 απέναντι σ την επιδίωξη του κέρδους. Την ανώτατη εκπαίδευση την βλέπετε ως αγορά προϊόντων, για αυτό και ο κ. Μητσοτάκης τους φοιτητές τους έλεγε «πελάτες».
  2. Θεωρούν αδιανόητο να χρηματοδοτείται η παιδεία από τους φόρους των εχόντων. Γι ατό δεν φείδεστε  προσπαθειών να περικόψετε τον προϋπολογισμό της. Όπως δεν γνώριζε μέχρι πρόσφατα  η κ. Κεραμέως, η Ελλάδα δαπανά για την παιδεία το μόλις  το 2,6% του ΑΕΠ της ,αισθητά  κάτω από τον  Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
  3. Το κεφάλαιο και τα κόμματα που το εκπροσωπούν δεν ενδιαφέρονται για την μόρφωση των πολιτών, η οποία διαπλάθει συνειδητοποιημένους πολίτες, αλλά επιθυμούν την εξασφάλιση ειδικευμένου υποαμοιβόμενου προσωπικού, με «δεξιότητες» αντίστοιχες με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Τέτοιες υπόσχονται τα πάσης φύσεως κολλέγια, με μια λεπτομέρεια: οι απόφοιτοι δεν θα σταματήσουν ποτέ στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου να πληρώνουν αδρά για να επικαιροποιούν τις δεξιότητές τους  σε συγχρονισμό με τις ανάγκες της αγοράς.

 

Αφού λοιπόν προσπαθήσατε για δύο δεκαετίες να καταργήσετε το άρθρο 16 του Συντάγματος και να επιτρέψετε την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων, και αφού δεν τα καταφέρατε χάρη στην αποφασιστική αντίσταση των προοδευτικών δυνάμεων της πανεπιστημιακής κοινότητας από το 2007 και ειδικά του ΣΥΡΙΖΑ κατά την πρώτη φάση της πρόσφατης συνταγματικής αναθεώρησης, συνεχίζετε την προσπάθεια με αυτό το νομοσχέδιο: Αφού δεν μπορέσατε να εξισώσετε τα πτυχία των κολλεγίων  με αυτά των ελληνικών και των ισότιμων με αυτά ξένων πανεπιστημίων,   επιτρέπετε τώρα  την πρόσληψη αποφοίτων κολλεγίων σε θέσεις  του δημόσιου τομέα για τις οποίες με σύμφωνα με τον νόμο  απαιτείται πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Πρόκειται για κατάργηση στην πράξη του άρθρου 16, άρα για μια διάταξη πέρα για πέρα αντισυνταγματική.

 

Η ΝΔ που ομνύει στην αριστεία, που δήθεν χάριν αυτής  επιμένει στη βάση του 10 για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, με μοναδικό σκοπό στην πραγματικότητα  να αποκλείσει από αυτά όσους περισσότερους εισακτέους μπορεί, επιτρέπει σε αποφοίτους κολλεγίων οι οποίοι ενδεχομένως δεν τα κατάφεραν  να περάσουν τις εισαγωγικές εξετάσεις,  να διεκδικήσουν θέσεις από αυτούς που πέρασαν, φοίτησαν και αποφοίτησαν επιτυχώς  από τα πανεπιστήμιά μας. Και έχετε το θράσος, όταν σπρώχνετε αυτά τα παιδιά να αναζητήσουν το μέλλον τους στο εξωτερικό ,να λέτε ότι σας απασχολεί η αντιμετώπιση  του  brain drain. Την ίδια στιγμή που μειώσατε τους εισακτέους με την κατάργηση 37 τμημάτων συμπεριλαμβανομένης  της Νομικής Σχολής Πάτρας και που καταργήσατε τις διετείς σπουδές αποφοίτων ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια, ώστε να αποκτήσουν την επάρκεια επιπέδου 4.  Δύο εκατομμύρια θα στοίχιζαν οι διετείς σπουδές για 1500 αποφοίτους ΕΠΑΛ. Λιγότερα από τα χρήματα της ετήσιας χορηγίας  του κ. Μητσοτάκη από τον κρατικό προϋπολογισμό στην εκκλησιαστική σχολή της Βοστώνης με 100 φοιτητές.

 

Αυτό που σας απασχολεί  είναι να εμπεδώσετε  στην συνείδηση των γονιών ότι για να σπουδάσουν τα παιδιά τους απαιτείται να διαθέτουν το  ποσό των διδάκτρων  που ζητάει ο κολλεγιάρχης. Όπως συμβαίνει  στις ΗΠΑ και σε πολλές ακόμα χώρες που έχουν ασπαστεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο, όπου τα παιδιά των μεσαίων και εργατικών στρωμάτων  που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, αποκλείονται από την ανώτατη εκπαίδευση ή χρεώνονται για μια ζωή. Τα φοιτητικά δάνεια στην Αμερική ανέρχονται στο 1,5 τρις δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 7% του συνολικού χρέους της χώρας.

 

Ο ελληνικός λαός  είναι διατεθειμένος να κάνει τα πάντα  για να δει τα παιδιά του να σπουδάζουν και να προκόβουν.  Δυστυχώς  όμως με την  πολιτική σας, στο βωμό της εξασφάλισης περισσότερων πελατών για τα ιδιωτικά κολλέγια,  ορθώνετε εμπόδια στη μόρφωση που για πολλούς νέους  θα είναι  ανυπέρβλητα.