Η Ν.Δ. γκρεμίζει ό,τι χτίσαμε
Η αναπηρία δεν είναι καθεστώς εξαίρεσης, δεν είναι αρρώστια, δεν είναι στίγμα, δεν είναι κατάρα ή τιμωρία
Οι πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ για την αναπηρία εδράζονται στην αντίληψη ότι η αναπηρία είναι κομμάτι της ζωής μας, μόνιμο ή πρόσκαιρο, επίκτητο ή εκ γενετής, που όλοι μας μπορεί να βιώσουμε. Με την έννοια αυτή, όλοι είμαστε εν δυνάμει ανάπηρα άτομα. Η αναπηρία δεν είναι καθεστώς εξαίρεσης, δεν είναι αρρώστια, δεν είναι στίγμα, δεν είναι κατάρα ή τιμωρία.
Οι πολιτικές μας για την αναπηρία απορρίπτουν το ιατρικό μοντέλο και ενισχύουν το κοινωνικό μοντέλο. Το κοινωνικό μοντέλο θεωρεί τους ανάπηρους ως άτομα που δικαιούνται και μπορούν να έχουν τον έλεγχο της ζωής τους και όχι ως υποκείμενα κρατικής μέριμνας και αρωγής, αλλά ως φορείς αλλαγής και προόδου και όχι ως απλούς ωφελούμενους προγραμμάτων.
Όλα όμως τα παραπάνω, σε ό,τι αφορά στα προνοιακά επιδόματα αναπηρίας, προϋπέθεταν σημαντικές αλλαγές στη διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας που εφάρμοζαν τα ΚΕΠΑ (Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας), αλλά και απονομής των επιδομάτων αναπηρίας που μέχρι τότε δίνονταν από τους δήμους. Χρειάζονταν διαδικασίες δίκαιες, διαφανείς, αδιάβλητες και ψηφιακές, ώστε να μην παρεισφρύουν πελατειακές σχέσεις, και απαιτούταν ενιαίος φορέας απονομής των επιδομάτων.
Ιδρύσαμε νέο φορέα προνοιακών επιδομάτων, τον ΟΠΕΚΑ, όπου μεταφέραμε από τους δήμους την αρμοδιότητα απονομής των προνοιακών επιδομάτων αναπηρίας. Ο ΟΠΕΚΑ καταβάλλει τα επιδόματα κάθε μήνα, την ίδια ημερομηνία για όλους, υλοποιώντας έτσι ένα μακροχρόνιο αίτημα των αναπήρων.
Δημιουργήσαμε στον ΟΠΕΚΑ το σύστημα του Ηλεκτρονικού Φακέλου Αναπηρίας, που ακολουθεί τον ανάπηρο και ενημερώνεται ηλεκτρονικά. Μπαίνει έτσι τέλος σε μια ατέλειωτη γραφειοκρατία, ταλαιπωρία και καθυστέρηση διά ζώσης υποβολής εγγράφων, διαγνώσεων, εξετάσεων, αλλά και ορισμού ραντεβού στα ΚΕΠΑ για την απόδοση του ποσοστού αναπηρίας και κοινοποίησή του στον ΟΠΕΚΑ.
Οι ανάπηροι που υποβάλλουν την αίτησή τους ηλεκτρονικά στις περιοχές εφαρμογής του ηλεκτρονικού φακέλου απαλλάσσονται από τα 46 ευρώ του παραβόλου εξέτασης.
Η ψηφιακή αυτή μεταρρύθμιση συνέδεσε τον ΟΠΕΚΑ, τα 245 Κέντρα Κοινότητας και τα 60 ΚΕΠΑ και προϋπέθετε πληροφοριακά συστήματα που συλλειτουργούσαν σε τρία επίπεδα. Ξεκίνησε από την Αττική, επεκτάθηκε μετά στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα και επρόκειτο να καλύψει σταδιακά όλη την επικράτεια.
Εκδώσαμε νέο ΕΠΠΠΑ (Ενιαίος Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστών Αναπηρίας) που πρόσθεσε 90 νέες παθήσεις (235 αντί των 145) και νέο πίνακα 160 σπάνιων και χρόνιων νόσων που κρίνονται άπαξ για τη διά βίου χορήγηση του επιδόματος αναπηρίας.
Νομοθετήσαμε ώστε τα προνοιακά αναπηρικά επιδόματα να είναι ακατάσχετα, να μην συμψηφίζονται με οφειλές στο Δημόσιο, να μην εξαρτώνται από το εισόδημα και να μην υπολογίζονται ως εισόδημα, ώστε οι ανάπηροι που τα παίρνουν να μπορούν να ωφεληθούν και άλλων επιδομάτων (π.χ. ΚΕΑ).
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. πάγωσε την επέκταση του ηλεκτρονικού φακέλου του αναπήρου και, εν μέσω κορωνοϊού, εφαρμόζει τη διά ζώσης επαφή των δικαιούχων με τις υπηρεσίες για την έκδοση του προνοιακού τους επιδόματος. Επαναφέρει, έτσι, και στην αναπηρία, την προηγούμενη κακή κατάσταση που εμείς ανατρέψαμε, αποδεικνύοντας ότι στόχος της εξαρχής ήταν να ακυρώσει όλες τις κατακτήσεις και τις θετικές μεταρρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ.