Διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: «Πολιτισμός Παιδεία Ανισότητες – Με το βλέμμα στο μέλλον»

 

Η Νομαρχιακή Επιτροπή Κυκλάδων συνεχίζει τη διαβούλευση με την κοινωνία και τους φορείς της και διοργανώνει την Κυριακή 16 Μαΐου στις 19:00 την τέταρτη διαδικτυακή εκδήλωση – συζήτηση με θέμα :

 

▶️ «Πολιτισμός Παιδεία Ανισότητες – Με το βλέμμα στο μέλλον» Τις προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα παρουσιάσει η ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ Τομεάρχης Κοινωνικής Πρόνοιας και Αλληλεγγύης, π. Αναπλ. Υπουργός Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Με προσκεκλημένους φορείς και συλλογικότητες των νησιών μας, επικοινωνούμε και συζητάμε τις προγραμματικές μας θέσεις και τις προτάσεις μας, ακούμε τις απόψεις και τις προτάσεις τους, μιλάμε για το κοινωνικό κράτος.

 

 

 

Ολόκληρη η εισήγηση:

 

Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, μέρος του οποίου θα συζητήσουμε σήμερα. είναι ένα πρόγραμμα για την επόμενη δεκαετία. Εδράζεται στις ιδέες και τις κυβερνητικές εμπειρίες μας αλλά είναι μία δυναμική διαδικασία, υπό την έννοια οτι η πανδημική κρίση επικαιροποίησε πολλές από τις θέσεις μας που εκφράστηκαν με το πρόγραμμα #Μένουμε όρθιοι 1 και 2. Νέα δεδομένα, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και η προτεραιοποίηση της επανεκκίνησης της κοινωνίας και της οικονομίας μάς οδηγούν σε επιμέρους νέες επεξεργασίες. Είναι αυτές που ανακοινώνονται με διαδικτυακές συζητήσεις από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξη Τσίπρα, όπως η συζήτηση που είδατε για τον πολιτισμό μετά το μεγάλο κίνημα «me too», οι προτάσεις για το νέο ΕΣΥ, οι προτάσεις για την αναπηρία, το Σχέδιο για την Επανεκκίνηση της Κοινωνίας και της Οικονομίας κ.λπ.

 

Οι συζητήσεις που γίνονται διαδικτυακά, όπως η σημερινή, εμπλουτίζουν αυτή τη διαδικασία με απόψεις των μελών μας αλλά και της κοινωνίας, εντοπίζουν λάθη και αδυναμίες, τόσο του προγράμματος όσο και της περιόδου διακυβέρνησής μας, και δίνουν ενδιαφέρουσες αντιπροτάσεις.

 

Καταλαβαίνουμε όλοι ότι είμαστε σε μία εποχή αλλαγής Παραδείγματος.  Δηλαδή η επόμενη μέρα από την Πανδημία θα μας βρει σε μία νέα κατάσταση που δεν θα είναι η συνέχεια της παλιάς. Ποιες λοιπόν θα είναι οι απαιτούμενες αλλαγές που προτείνει η αριστερά και ο προοδευτικός κόσμος για να αλλάξει η πορεία της χώρας από εκεί που την οδηγεί ο νεοφιλελευθερισμός και η υβριδική νεοδεξιά του κ. Μητσοτάκη η οποία συνδυάζει στοιχεία ακροδεξιάς και ακραίου κέντρου, στήνει ένα κράτος κομματικό και αστυνομοκρατούμενο του παρελθόντος και κυβερνά με το γνωστό τρίγωνο διαπλοκής και διαφθοράς ΜΜΕ-εργολάβοι-εξουσία; Υπάρχουν προτάσεις που να συνεγείρουν και να εμπνέουν συγκεκριμένα ακροατήρια; Τους  νέους εργαζόμενους, τους επιστήμονες, τους ανθρώπους της εκπαίδευσης, της τέχνης και του πολιτισμού, τις γυναίκες, που απαρτίζουν τα πιο αδύναμα αλλά και τα μεσαία στρώματα;

 

Μπορούμε να μιλάμε για μία νέα συμμαχία μισθωτής εργασίας στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα με τη συμμετοχή των μεσαίων στρωμάτων και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας που θα έρθει για να διώξει το Μητσοτάκη και μετά θα στηρίξει δυναμικά και κριτικά μία νέα προοδευτική ριζοσπαστική κυβέρνηση; Ποιες είναι οι προτάσεις; Ποιες είναι οι κοινωνικές ομάδες όπου θα απευθυνθούμε; Αυτά ανιχνεύουμε ανιχνεύουμε.

 

Το πρόγραμμα που συζητάμε αυτή την εποχή δεν είναι εκλογικό. Επικαιροποιείται με τη διαδικασία που εξήγησα για να γίνει εκλογικό όταν θα έρθει η ώρα -και φαίνεται πως αυτή είναι κοντά.

 

Η εισαγωγή των προγραμματικών θέσεων είναι εξαιρετικά κρίσιμη διότι αναλύει όσα συνέβησαν στον κόσμο, στην Ευρώπη και την Αμερική, με αποτέλεσμα τη διεύρυνση των ανισοτήτων. Εξηγεί γιατί η άνοδος του νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης από το 1990 μέχρι το 2008 διεύρυνε τις ανισότητες, κοινωνικές και οικονομικές, γιατί ωφελήθηκε μόνο το 1-10% του πληθυσμού, οι  μεσαίες τάξεις άρχισαν να φτωχαίνουν και να μετακινούνται προς τις φτωχές, ενώ οι φτωχοί εξαθλιώθηκαν.

 

Για τους πολλούς δεν υπάρχει ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, τον πολιτισμό τις τεχνολογίες και την αγορά εργασίας.

 

Αυξηθήκαν οι διακρίσεις και η φτώχεια, βασικά πεδία ανισοτήτων, ως προς το φύλο, το χρώμα, την εθνικότητα.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θέτει μία κόκκινη γραμμή απέναντι στη δεξιά: την καταπολέμηση των ανισοτήτων. Αυτή είναι η ραχοκοκαλιά της σκέψης του η επίθεση και η σύγκρουση που οργανώνει στο νεοφιλελευθερισμό.

 

Γιατί αυτή ακριβώς είναι η καταστατική αρχή του νεοφιλελευθερισμού: βασίζεται στις ανισότητες, τις θεωρεί και φυσική κατάσταση και θετικό παράγοντα για την οικονομική ανάπτυξη. Διότι για τους νεοφιλελεύθερους δεν υπάρχει η σύγκρουση κεφάλαιου-εργασίας και εργοδότη-εργαζόμενου. Γι αυτό καμία προστασία της εργασίας δε χρειάζεται, οι αγορές πρέπει να μην ελέγχονται και να είναι κυρίαρχες,  οι ιδιωτικοποιήσεις να εφαρμοστούν παντού, και στο κοινωνικό κράτος, στην παιδεία, την υγεία, την κοινωνική ασφάλιση, την πρόνοια. Παντού ελευθερία των χρηματαγορών και καταπάτηση των κοινωνικών δικαιωμάτων.

 

Έτσι όμως το χάσμα μεγάλωσε. Οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι  και οι πλούσιοι πλουσιότεροι. Καιιο αριθμός των φτωχών μεγάλωσε διότι φτωχοποιήθηκαν τα μεσαία στρώματα. Επλήγησαν δηλαδή τα στρώματα που απαρτίζουν το ασφαλές κέντρο κάθε κοινωνίας.

 

Τα στρώματα αυτά βλέπουν σήμερα ότι δεν εκπληρώνεται η υπόσχεση που του έδωσαν για ευημερία, οικονομική και κοινωνική άνοδο και αποτελούν  πλέον το μήλο της έριδος μεταξύ συντηρητικών και προοδευτικών δυνάμεων σε Ευρώπη και Αμερική  ενώ η ακροδεξιά καραδοκεί για να εκφράσει τα εξαθλιωμένα λαϊκά  στρώματα.

 

Αυτούς τους κινδύνους αντιλαμβάνεται η φιλελεύθερη ηγεσία της ΕΕ και αναδεικνύει για πρώτη φορά τις ανισότητες σε απειλή για την κοινωνική συνοχή και παράλληλα αναγνωρίζει ότι τα κράτη με ασθενή κοινωνικά συστήματα, δηλαδή αποδυναμωμένο κοινωνικό κράτος/υγεία, παιδεία, ασφάλιση, πρόνοια επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία και τα ενισχύει με πρωτοφανείς χρηματοδοτήσεις. Είναι οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου που ενισχύονται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

 

Ασθενές κοινωνικό κράτος σημαίνει  χαμηλοί κρατικοί προϋπολογισμού στους τέσσερις τομείς που αναφέραμε. Τον ρόλο του κράτους αναλαμβάνει ο ιδιωτικός τομέας, ο οικογενειακός προϋπολογισμός και η φιλανθρωπία. Δηλαδή ο πολίτης πληρώνει από το μηνιαίο του εισόδημα όσα δεν του προσφέρονται δωρεάν, υγεία, παιδεία, ασφάλιση, πρόνοια. Γι αυτό το οικογενειακό εισόδημα των αδύναμων νοικοκυριών και των φτωχοποιημένων μεσαίων στρωμάτων εξαντλείται σε 20-25 μέρες ενώ οι εθνικοί ευεργέτες χρηματοδοτούν από κλίνες ΜΕΘ μέχρι τις ασφαλτοστρώσεις και το ασανσέρ  της Ακρόπολης.

 

Στον αντίποδα όλων αυτών η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την καταπολέμηση των ανισοτήτων και της ανασφάλειας επικεντρώνεται σε τρία επίπεδα:

 

  • Ισχυρό κοινωνικό κράτος, υγεία, παιδεία, ασφάλιση και πρόνοια
  • Ενίσχυση της εργασίας και καταπολέμηση της ανεργίας
  • Δίκαιο φορολογικό σύστημα

 

Έχετε ήδη συζητήσει την πρώτη παράμετρο του κοινωνικού κράτους, την υγεία. Σήμερα θα ήθελα, πριν αναφερθώ στις δύο παραμέτρους της παιδείας και του πολιτισμού, να συμπληρώσω την χθεσινή σας πολύ επιτυχημένη εκδήλωση για την υγεία με την πρότασή μας για την κοινωνική πρόνοια και αλληλεγγύη που είναι ο βασικός βραχίονας καταπολέμησης των κοινωνικών ανισοτήτων.

 

Κοινωνική ασφάλεια-Κοινωνική πρόνοια και αλληλεγγύη

 

Ο Μητσοτάκης, θέλοντας να χτυπήσει το μεγάλο έργο που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρόνοια, χρησιμοποίησε προεκλογικά μια εξαιρετικά πειστική πρόταση. Είπε: «Ο ΣΥΡΙΖΑ φτωχοποίησε τα μεσαία στρώματα από τα οποία έπαιρνε τα χρήματα για να τα δώσει σε επιδόματα στους φτωχού που δεν βοηθούν την ανάπτυξη. Μόνο με την ανάπτυξη μειώνεται η φτώχεια».

 

Μια πρόταση με 5 ψέματα.

 

Το πρώτο: Τα μεσαία στρώματα είχαν φτωχοποιηθεί από τη ΝΔ. Το 2015 βρήκαμε 800.000 πολίτες από τα μεσαία στρώματα που είχαν μετακομίσει στα φτωχά, ένας στους 5 με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Το 2019, 600.000 από αυτούς είχαν επιστρέψει στα μεσαία στρώματα.

 

Το δεύτερο: Τα χρήματα τα δίνει σε επιδόματα  στους φτωχούς. Εμείς παραλάβαμε 780 εκ. για την πρόνοια, τα κάναμε 3,5 δις και από αυτά μόνο τα 700 εκατομμύρια, και σήμερα μόνο τα 500, πηγαίνουν στην ακραία φτώχεια.

 

Το τρίτο: Ο ΣΥΡΙΖΑ τα δίνει σε επιδόματα. Εμείς δώσαμε σημαντικές παροχές και υπηρεσίες, όπως τα σχολικά γεύματα για τα παιδιά (185.000 το 2019), που στοχεύαμε το 2021 να γίνουν 600.000, για όλα τα παιδιά του δημοτικού. Τα αφήσανε εκεί που τα βρήκαν, τα διέκοψαν μετά για ένα διάστημα στην πανδημία και σήμερα τους επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο youth guarantee να τα ξαναξεκινήσουν με αυξητική τάση εκτίμησε ότι με το κλείσιμο των σχολίων και τη μη διανομή των γευμάτων αυξήθηκε πανευρωπαϊκά η παιδική φτώχεια.  Διπλασιάσαμε τα voucher για τους βρεφονηπιακούς και τα ΚΔΑΠ για εισοδήματα έως 36.000, δηλαδή και για τα μεσαία στρώματα. Διπλασιάσαμε τα επιδόματα του παιδιού και για τα μεσαία στρώματα, και δώσαμε και σε μεσαία εισοδήματα το επίδομα στέγης. Πολλαπλασιάσαμε δομές και υπηρεσίες για ανάπηρους-ηλικιωμένους-οικογένειες με 240 Κέντρα Κοινότητας που κατήργησαν τις πελατειακές σχέσεις της δεξιάς. Ξεκινήσαμε την αποϊδρυματοποίηση με τον νόμο αναδοχής –υιοθεσίας που «εγκαινίασε» 2 φορές ο Μητσοτάκης ως δικό του γιατί ξέρει ότι είναι κάτι πολύ σημαντικό για την κοινή γνώμη.

 

Το τέταρτο: τα χρήματα για την πρόνοια δεν πάνε στην ανάπτυξη. Εμείς ξέρουμε από μελέτες, κυρίως στις σκανδιναβικές χώρες, ότι έχουν δημοσιονομικό πολλαπλασιαστή, δηλαδή κάθε ευρώ που δίνεται στην πρόνοια επιστρέφει  1,03-1,6 φορές στο ΑΕΠ. Το είδαμε με το κοινωνικό μέρισμα που έκοψε η ΝΔ το Δεκέμβρη του 2019, 700 εκατομμύρια, και γονάτισε η αγορά και το κατάλαβαν οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες.

 

Το πέμπτο ψέμα: η φτώχεια πέφτει με την ανάπτυξη. Εμείς το 2015 παραλάβαμε την παιδική φτώχεια στο 26,6% και την παραδώσαμε το 2019 στο 21,1% μείωση 5,5 μονάδες. Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι το 2005, σε εποχές ευημερίας και ανάπτυξης η παιδική φτώχεια ήταν 22,5%, δηλαδή πιο μεγάλη από εκεί που τη φτάσαμε εμείς το 2019.

 

Είχαμε καταλάβει δηλαδή αυτό που επικύρωσε η ΕΛΣΤΑΤ:  ότι με τις πολιτικές μας χτυπούσαμε τη φτώχεια και τις ανισότητες ενισχύοντας και τα μεσαία στρώματα, την κοινωνική πλειοψηφία. Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ είναι έτοιμος για ένα μεγάλο βήμα στον τομέα της πρόνοιας:

 

α) Για τον κοινωνικό μισθό που χτίζεται με 3 βασικά χαρακτηριστικά:

 

Είναι σχεδιασμένος με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται με ευελιξία στις μεταβαλλόμενες και απρόβλεπτες συνθήκες που δημιουργούνται από τις συνεχείς κρίσεις, ενδογενείς (δημοσιονομικές) και εξωγενείς (κρίσης covid, Κλιματική αλλαγή). Δίδεται στους μη έχοντες αλλά και τα μεσαία στρώματα, δηλαδή την κοινωνική πλειοψηφία και αποτελεί εξέλιξη και συνέχεια του Εισοδήματος Έκτακτης Ανάγκης του προγράμματος «Μένουμε όρθιοι». Συνδέεται με την καθολική πρόσβαση σε βασικά κοινά αγαθά (στέγη, ηλεκτρικό, ρεύμα, νερό, ιντερνετ».

 

β) Τα ειδικά επιδόματα και παροχές για τη μητέρα, το παιδί, τον ανάπηρο, τον ηλικιωμένο και τον άπορο, με βάση και ανάλογα με τις συγκεκριμένες κάθε φορά ανάγκες.

 

γ) Δημόσιες δωρεάν υπηρεσίες πρόνοιας υψηλού επιπέδου. Μέσα στην υγειονομική κρίση αναδείχθηκε η αξία υπηρεσιών του δημοσίου προς τους πολίτες, όπως το «Βοήθεια στο σπίτι», η φροντίδα στα προνοιακά ιδρύματα, κτλ. Έγινε όμως φανερή και η έλλειψη συντονισμού κράτους και αυτοδιοίκησης. Για τον λόγο αυτό συγκροτούμε το Δίκτυο Ολοκληρωμένης Υγειονομικής και Ψυχοκοινωνικής Φροντίδας με επίκεντρο την κοινότητα και στόχο ένα δημόσιο δίκτυο ολοκληρωμένης φροντίδας στο τοπικό επίπεδο  που θα συντονίζει και θα ελέγχει τις υψηλού επιπέδου δωρεάν δημόσιες υπηρεσίες υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης που παρέχονται από το κράτος, τις περιφέρειες, τους δήμους, αλλά και τις  αντίστοιχες του ιδιωτικού τομέα, υπό ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας. Ο νέος αυτός δημόσιος βραχίονας  θα ρυθμίζει και θα συντονίζει πολιτικές όπως η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ο Οικογενειακός Γιατρός και Οδοντίατρος, το «Βοήθεια στο σπίτι» και τα Κέντρα Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων και θα εδράζεται στο Ψηφιακό Προνοιακό Κράτος, πτυχές του οποίου  λειτούργησαν ήδη την περίοδο 2015-2019 (όπως για παράδειγμα η συγκέντρωση  όλων των  επιδομάτων σε ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα). Εμβληματική νέα δράση του θα αποτελέσει το  ψηφιακό Μητρώο Κοινωνικών Παροχών και Υπηρεσιών.

 

ΠΑΙΔΕΙΑ – ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

 

Είναι δύο συλλογικά αγαθά-κοιτίδες καλλιέργειας της δημοκρατικής συνείδησης. Το σχολείο, το πανεπιστήμιο, το μουσείο και η δημόσια πολιτική παρέμβαση συγκροτούν το βασικό πλαίσιο κοινωνικής ένταξης, εξέλιξης και καταπολέμησης κάθε μορφής διακρίσεων.

 

Στόχος μας η ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς σε όλες τις βαθμίδες που θα καταπολεμά την ξενοφοβία, το ρατσισμό, τον φασισμό, θα αποδέχεται τη διαφορετικότητα και την κοινωνική αλληλεγγύη θα εμπεδώνει την οικολογική συνείδηση.

 

Η ΝΔ βλέπει την εκπαίδευση ως μία μεγάλη αγορά προϊόντων προνομιακή για την κερδοφορία του ιδιωτικού κεφαλαίου. Οι μαθητές και φοιτητές είναι πελάτες και οι σπουδές είναι εξειδικευμένες σε όλες τις βαθμίδες, ώστε οι απόφοιτοι συνεχώς να χρειάζεται να επανακαταρτίζονται. Η γνώση πληρώνεται αδρά και το δημόσιο σχολείο και το πανεπιστήμιο απαξιώνονται για να αποκτήσουν τα ιδιωτικά κολλέγια. Η ΝΔ μειώνει τους εισακτέους όταν η Πορτογαλία τους αυξάνει στις φτωχές περιφέρειες. Η ΝΔ αυξάνει τα παιδιά ανά τάξη. Νομοθετεί την ισοτιμία των πτυχίων αποφοίτων κολεγίων και πανεπιστημίων ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα κάνοντας έτσι bypass για την κατάργηση του άρθρου 16.

 

Εμείς επενδύουμε στη δημόσια παιδεία με:

 

  • αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και του περιεχομένου της σε μικρές τάξεις μαθητών. Αυτό σημαίνει προσλήψεις εκπαιδευτικών, και τη συνεχή μετεκπαίδευσή τους, επαναφορά μαθημάτων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και κοινωνιολογίας, ολιστική γνώση και όχι εξειδικευμένη και κατακερματισμένη. Δημιουργία νέας κουλτούρας ως τα πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης (πχ ανακύκλωση χαρτιού, κομποστοποίηση από υπολείμματα τροφών – βιοαποβλήτων κλπ). Έτσι χτυπάμε την εκπαίδευση της αμάθειας που συνειδητά προωθεί ο νεοφιλελευθερισμός

 

  • Καθολική εφαρμογή του θεσμού του ολοήμερου σχολείου και μεταμόρφωση των σχολικών μονάδων σε «Κέντρα Ελεύθερου Χρόνου» όπου το παιδί θα τρώει δωρεάν με σχολικά γεύματα μεσογειακής διατροφής κατά της παχυσαρκίας

 

  • Καθολική εφαρμογή της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης με πλήρη εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής

 

  • Αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και σύνδεση με την Τριτοβάθμια. Συνολικός επανασχεδιασμός της επαγγελματικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης από τις διετείς σχολές κατάρτισης έως το Πανεπιστήμιο

 

  • Κατάργηση της εξίσωσης των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των κολεγίων με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων

 

  • Κατάργηση των αντιδραστικών νόμων Κεραμέως
    • Δημιουργία ενιαίου χώρου έρευνας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Δημιουργία, στα δημόσια ΑΕΙ, κύκλου μεταπτυχιακών σπουδών συνδεόμενου άμεσα με τις συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας

 

  • Ενίσχυση φοιτητικής μέριμνας, τριπλασιασμός φοιτητικών εστιών (από 15.000 κλίνες σήμερα σε 50.000) και αύξηση στεγαστικού φοιτητικού επιδόματος. και δημιουργία οικιστικών μονάδων για φοιτητές σε πόλεις με έλλειψη στέγης με αξιοποίηση και δημόσιου οικιστικού

 

Πρόσθετες δράσεις για την Παιδεία:

 

  • Ένταξη των ξένων γλωσσών στο σχολικό πρόγραμμα με κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, ώστε με την ολοκλήρωση της 12ετούς εκπαίδευσης οι μαθητές να έχουν πλήρεις γνώσεις της αγγλικής γλώσσας.

 

  • Ένταξη προσφυγοπαίδων στις δομές εκπαίδευσης, με ειδικές προπαρασκευαστικές τάξεις, προγράμματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού για τον προσφυγικό και μεταναστευτικό πληθυσμό, ανάδειξη  και αναβάθμιση δεξιοτήτων

 

  • Σύνδεση εκπαίδευσης και πολιτισμού μέσω της δημιουργίας δικτύου βιβλιοθηκών σε όλη τη χώρα οι οποίες θα λειτουργούν ταυτόχρονα και ως σχολικές και ως τοπικές βιβλιοθήκες (η δράση συνδέεται άμεσα με την ψηφιακή μετάβαση)

 

  • Η δράση συνδέεται άμεσα με την πράσινη μετάβαση.

 

Ειδικότερα από το Ταμείο Ανάκαμψης θα χρηματοδοτηθούν:

 

  • Ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης (δράση συνδεδεμένη με την ψηφιακή μετάβαση Δημιουργία ψηφιακών μαθημάτων με ιδιαίτερη μέριμνα σε θέματα της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης

 

  • Μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε θέματα ψηφιακής εκπαίδευσης

 

  • Διασφάλιση πρόσβασης των μαθητών και των εκπαιδευτικών στην ψηφιακή εκπαίδευση (σύνδεση στο διαδίκτυο και εξοπλισμός)

 

  • Δημιουργία δημόσιας δωρεάν και ασφαλούς πλατφόρμας σύγχρονης τηλεκπαίδευσης διασφαλίζοντας την καθολική πρόσβαση και την προστασία των σχολικών δεδομένων. Κατάλληλος εξοπλισμός των σχολικών

 

  • Αυτονομία Πανεπιστημιακών δικτύων και ψηφιακών υπηρεσιών

 

  • Αναβάθμιση κτιριακού σχολικού αποθέματος (δράση συνδεόμενη ευθέως με την πράσινη μετάβαση) για η ενεργειακή αποδοτικότητα και εξοικονόμηση, ,με βιοκλιματικό εξοπλισμό και ανθεκτικότητα σε υγειονομικούς κινδύνους φυσικές καταστροφές, (π.χ. σεισμοί, πλημμύρες ή άλλα φαινόμενα κλιματικής αλλαγής).

 

  • Δημιουργία πρόσθετων μονάδων σχολικής και προσχολικής αγωγής για μείωση της αναλογίας μαθητών ανά τάξη.

 

Ειδικά μέτρα για την εκπαίδευση των αναπήρων παιδιών:

 

Στη συνέχεια της μεγάλης προσπάθειας που κάναμε για την αναβάθμιση και στελέχωση των σχολείων ειδικής αγωγής, το πρόγραμμα περνά στο επόμενο βήμα: Θέτει ως στρατηγικός στόχος είναι η προώθηση της ένταξης των παιδιών με αναπηρία στην συμπεριληπτική εκπαίδευση και η μετάβαση από τη διακριτή «ειδική αγωγή και εκπαίδευση» σε ένα ενιαίο «σχολείο για όλους». Γι αυτό απαιτείται:

 

  • Ισότιμη πρόσβαση και ίση μεταχείριση στην Εκπαίδευση όλων των παιδιών, ανάπηρων και μη, δεδομένου ότι σήμερα το 75% των ανάπηρων παιδιών εκπαιδεύεται σε ενιαία σχολεία.

 

  • Διασφάλιση εξειδικευμένου προσωπικού για βοήθεια μέσα στην τάξη

 

  • Αναβάθμιση των πρακτικών διδασκαλίας και του εκπαιδευτικού υλικού με παραγωγή προσβάσιμου υλικού (αναλυτικά προγράμματα, εγχειρίδια, εκπαιδευτικό υλικό)

 

  • Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των εφήβων με αναπηρία, όπως με τη συμμετοχή τους στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας και με τη δημιουργία Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων.

 

  • Για όλα αυτά, μεγάλη σημασία έχει η πρώιμης ανίχνευση δυσκολιών μάθησης και έγκαιρης παρέμβασης στο πλαίσιο της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης,

 

  • Οργάνωση και υλοποίηση σχεδίου ουσιαστικής επιμόρφωσης όλων των εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης σε ζητήματα ενταξιακής εκπαίδευσης ανάπηρων παιδιών

 

  • Εξασφάλιση του αναγκαίου εξειδικευμένου και τακτικά επιμορφούμενου εκπαιδευτικού προσωπικού για την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία με την άμεση υλοποίηση 10.500 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ουσιαστική εισαγωγική επιμόρφωση επί ζητημάτων εκπαιδευτικής ένταξης και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.

 

  • Ανάπτυξη τμημάτων εξειδίκευσης προπτυχιακών – μεταπτυχιακών σπουδών σε θέματα σχετικά με την αναπηρία στα δημόσια ΑΕΙ.

 

 

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

 

Ο πολιτισμός δεν αφορά μόνο την πολιτισμική κληρονομιά, την παράδοση και τις καλές τέχνες. Αφορά το κύρος και την κατανομή του πολιτισμικού κεφαλαίου, το σχηματισμό ή τη διαμόρφωση ταυτοτήτων, συμπεριφορών, κουλτούρας, γούστου και στυλ.

 

Οι ανισότητες στον πολιτισμό είναι καταλυτικές για τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, για την ομοφοβία, τον σεξισμό, το bullying, το ρατσισμό και τον εθνικισμό.  Δηλαδή ο πολιτισμός μαζί με την Παιδεία συγκροτεί τη συνείδησή του δημοκρατικού πολίτη.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρεί ότι πολιτιστική δημοκρατία σημαίνει συμμετοχή όλων σε αυτό το αγαθό και κυρίως των αόρατων και αποκλεισμένων πολιτών. Γι αυ΄το απαιτείται:

 

  • Αναβάθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες

 

  • Δημιουργία ενός Εθνικού Συμβουλίου Τεχνών και Πολιτισμού το οποίο θα έχει ένα ρολό χάραξης στρατηγικής, εκπόνησης μελετών, υποβολής προτάσεων και εξασφάλισης δημοσίου χώρου για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και του πολιτισμού

 

  • Προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων και ένταξη των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στον πολιτισμό στο πλαίσιο Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που προτείνουμε (κοινωνικός μισθός, ασφαλιστικό σύστημα κ.λπ.

 

  • Κατοχύρωση και προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών στη βάση της διαχείρισης από τους ίδιους τους ανθρώπους του πολιτισμού της υπεραξίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας

 

Στον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό προτείνονται οι εξής δράσεις για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης:

 

  • «Ταμείο Πολιτιστικής και Δημιουργικής Οικονομίας» στην Αναπτυξιακή Τράπεζα με κεφάλαιο κίνησης για τις μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα (μικροπιστώσεις και εγγυοδοσία), προγράμματα επιχειρηματικών συμμετοχών, υποστήριξη για ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το Creative Europe.

 

  • «Πολιτισμός Παντού» με Δίκτυο Κέντρων Πολιτισμού και πολιτιστικές εκδηλώσεις σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο

 

  • Ισχυρή στήριξη της δημιουργίας και της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής. Ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών και της διεθνούς προβολής και διανομής της εγχώριας κινηματογραφίας.

 

  • Χρηματοδοτικά και άλλα κίνητρα για την προσέλκυση διεθνών παραγωγών οπτικοακουστικών έργων με όρους δημιουργίας προστιθέμενης αξίας.

 

  • «Λόγος – Βιβλίο – Πολιτισμός», εμπλουτισμός και αναβάθμιση των βιβλιοθηκών και του ρόλου τους, ενίσχυση της εκδοτικής παραγωγής, διεθνής προβολή του ελληνικού βιβλίου, προγράμματα μετάφρασης ελληνικών βιβλίων στο εξωτερικό.

 

  • «Πολιτισμός και Δημόσιος Χώρος» Χρηματοδότηση εικαστικών έργων και παρεμβάσεων στο αστικό τοπίο. (δράση συνδεόμενη έμμεσα με την πράσινη μετάβαση)

 

  • «Πολιτιστική Κληρονομιά». Αναβάθμιση εξυπηρέτησης επισκεπτών στους αρχαιολογικούς χώρους – μουσεία, ριζική ανανέωση των εκθεμάτων των πωλητηρίων μέσω της σύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία

 

  • Ψηφιοποίηση έργων τέχνης, αναβάθμιση ηλεκτρονικών μεθόδων λειτουργίας και διασύνδεσης μουσείων, αρχαιολογικών χώρων, βιβλιοθηκών και πινακοθηκών (συμπληρωματικότητα με τον άξονα της ψηφιακής μετάβασης

 

  • Διασύνδεση περιοχών πολιτιστικής και περιβαλλοντικής προστασίας που βρίσκονται στην ίδια ή σε όμορες περιοχές

 

  • Αναβάθμιση εμβληματικών μουσείων και αρχαιολογικών χώρων σε περιοχές με μεγάλη τουριστική επισκεψιμότητα (δράση σε άμεση συνάφεια με την πράσινη μετάβαση)

 

  • Προστασία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς