Διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: «Παραγωγική ανασυγκρότηση – δίκαιη ανάπτυξη – ισχυρό κοινωνικό κράτος.
Ολόκληρη η εισήγηση:
Οι ανισότητες είναι καταστατική αρχή του νεοφιλελευθερισμού
→Δεν είναι απλά φυσική κατάσταση, ένα φυσικό φαινόμενο που λέει ο Μητσοτάκης αλλά θεωρούνται θετικός παράγοντας για την οικονομική ανάπτυξη. Επιτείνουν τον ανταγωνισμό, τροφοδοτούν την φτηνή εργασία.
→Η διεύρυνση τους στα 40 τελευταία χρόνια κυριαρχίας του νεοφιλελευθερισμού έγινε προς δύο κατευθύνσεις.
Α) Το χάσμα μεγάλωσε. Οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι
Β) Και ο αριθμός των φτωχών μεγάλωσε διότι φτωχοποιήθηκαν τα μεσαία στρώματα. Επλήγησαν δηλαδή τα στρώματα που απαρτίζουν το ασφαλές κέντρο κάθε κοινωνίας.
→Τα στρώματα αυτά βλέπουν ότι δεν εκπληρώνεται η υπόσχεση της ευημερίας και της κοινωνικής και οικονομικής ανόδου και αποτελούν το μήλο της έριδος μεταξύ συντηρητικών και προοδευτικών δυνάμεων σε Ευρώπη και Αμερική ενώ η ακροδεξιά καραδοκεί για να εκφράσει τα εξαθλιωμένα λαϊκά στρώματα.
→Αυτούς τους κινδύνους αντιλαμβάνεται η φιλελεύθερη ηγεσία της ΕΕ και αναδεικνύει για πρώτη φορά τις ανισότητες σε απειλή για την κοινωνική συνοχή και παράλληλα αναγνωρίζει ότι τα κράτη με ασθενή κοινωνικά συστήματα, δηλαδή αποδυναμωμένο κοινωνικό κράτος/υγεία, παιδεία, ασφάλιση, πρόνοια επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία και τα ενισχύει με πρωτοφανείς χρηματοδοτήσεις.
→Είναι οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου που ενισχύονται από το ταμείο ανάκαμψης
Ασθενές κοινωνικό κράτος σημαίνει χαμηλοί κρατικοί προϋπολογισμού στους 4 τομείς και τον ρόλο του κράτους αναλαμβάνει ο ιδιωτικός τομέας, ο οικογενειακός προϋπολογισμός και οι φιλάνθρωποι. Δηλαδή ο πολίτης πληρώνει από το μηνιαίο του εισόδημα όσα δεν του προσφέρονται δωρεάν, υγεία, παιδεία, ασφάλιση, πρόνοια. Για αυτό το οικογενειακό εισόδημα εξαντλείται στα χαμηλά και φτωχοποιημένα μεσαία στρώματα σε 20-25 μέρες ενώ οι εθνικοί ευεργέτες χρηματοδοτούν από κλίνες ΜΕΘ μέχρι τις ασφαλτοστρώσεις και το ασανσέρ της Ακρόπολης.
→Στον αντίποδα όλων αυτών η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την καταπολέμηση των ανισοτήτων και της ανασφάλειας επικεντρώνεται σε τρία επίπεδα
*Ισχυρό κοινωνικό κράτος, υγεία, παιδεία, ασφάλιση και πρόνοια
*Ενίσχυση της εργασίας και καταπολέμηση της ανεργίας
*Δίκαιο φορολογικό σύστημα
Το δίκαιο φορολογικό σύστημα έχει δύο άξονες
Α) την αναδιανομή του εισοδήματος διότι μέσα στις κρίσεις μειώθηκαν οι φόροι στα κέρδη και η φορολογία των πλουσιότερων στρωμάτων στο όνομα των επενδύσεων
Β)την χρηματοδότηση του κοινωνικού κράτους
Αυτό σημαίνει: 1. Αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που παραμένει διπλάσια από τον ευρωπαΐκό μ.ο. με ηλεκτρονικοποίηση όλων των συναλλαγών για όσους χρησιμοποιούν φορολογικούς παραδείσους και αποκλεισμό τους από κρατικές επιχορηγήσεις.
- Με μείωση του φπα για αγαθά και υπηρεσίες που αφορούν βασικές ανάγκες (όπως ενέργεια, τρόφιμα, κοινωνικές υπηρεσίες
- Μείωση του ΕΝΦΙΑ στις μικρές επιχειρήσεις και τις μεσαίες περιουσίες και της φορολογίας εσόδων από ενοίκια
- Νέα δίκαια κλίμακα φορολογίας για όλους και ειδικά ελεύθερους επαγγελματίες εκπτώσεις στις δαπάνες
5.Ειδική φορολογική μεταχείριση συνεταιρισμών και κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας
Εργασία και καταπολέμηση της ανεργίας
Ένα θέμα εξαιρετικά επίκαιρο καθορίζει τη διαιρετική τομή ανάμεσα στην αριστερά και στην δεξιά για την επόμενη μέρα για την ανάπτυξη και τη πορεία της χώρας. Η ΝΔ επιθυμεί φτηνή, ακατοχύρωτη, επισφαλή εργασία. Διότι έτσι πιστεύει ότι θα έρθουν επενδύσεις. Αυτό παράγει νεόπτωχους εργαζόμενους και προφανώς δε φέρνει επενδύσεις όπως απέδειξε η φτηνή εργασία στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες. Για αυτό καταργεί το 8ωρο, φέρνει τις απλήρωτες υπερωρίες, την άμεση διαπραγμάτευση εργαζόμενου-εργοδότη, την διάλυση ελεγκτικών μηχανισμών όπως έκανε με το ΣΕΠΕ και τη μείωση των προστίμων.
Χαρακτηριστικό είναι το εξής παράδειγμα: το 2017 η τράπεζα ΠΕΙΡΑΙΩΣ πλήρωσε πρόστιμο για αδήλωτες υπερωρίες 1,6 εκατομμύρια. Σήμερα για την ίδια παράβαση θα πλήρωνε 100.000 ευρώ. Σήμερα ήδη η κατάρρευση του 8ωρου και η απλήρωτη υπερωρία δεν αποτελεί εξαίρεση ενώ η νέα γενιά βρίσκεται έξω από την συνδικαλιστή δράση. Αυτά είναι τα δεδομένα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, δηλαδή να πείσουμε τους εργαζόμενους ότι υπάρχει άλλος δρόμος. Για αυτό οι προτάσεις μας έχουν 2 στόχους.
Α. Ο πρώτος στόχος είναι η αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων με
- την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 750
- τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις κλαδικές συμβάσεις με την τήρηση του 8ωρου και την πληρωμή των υπερωριών.
Β. Ο δεύτερος στόχος είναι η ασφάλεια των εργαζομένων
- με ισχυρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς
- με την αναγνώριση τους ως μισθωτών σε πλατφόρμες παρακολούθησης του εργασιακού βίου
- με μετατροπή των συμβάσεων όσων εργάζονται με μπλοκάκια ή ορισμένου χρόνου που ανανεώνονται συνεχώς σε συμβάσεις αορίστου χρόνου
- με αυστηρούς και συγκεκριμένους κανόνες για την τηλεργασία
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΕΡΓΙΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ έριξε την εργασία από 27% στο 17%. Δημιούργησε 376.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων το 70% πλήρους εργασίας. Η επόμενη μέρα θα βρει την ανεργία πάλι αυξημένη, ήδη έχουν χαθεί 120.000 θέσεις εργασίας. Σχεδιάζουμε μέτρα οικονομικής στήριξης των ανέργων με:
- το Εισόδημα Έκτακτης Ανάγκης,
- την πριμοδότηση θέσεων εργασίας για νέους και γυναίκες,
- να ενισχύσουμε τον ΟΑΕΔ και τον μηχανισμό διάγνωσης αναγκών εργασίας
- να μειώσουμε το 40ωρο σε 35ωρο χωρίς μείωση μισθών
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ
Χρειαζόμαστε ένα καθολικό δημόσιο ποιοτικό ΕΣΥ, ένα νέο ΕΣΥ που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας που θα αφορά την κοινωνική πλειοψηφία με δύο στόχους
Α)να μειώνει το κόστος υγείας σε χρόνο + χρήμα στον κάθε πολίτη που ασθενεί
Β)να δώσει βάρος στην πρόληψη και τη διατήρηση υγείας του πληθυσμού (κυρίως ηλικιωμένων και χρονίων πασχόντων)
Έχουμε 39% ιδιωτικές δαπάνες υγείας έναντι 29% του ΜΟ των χωρών του ΟΟΣΑ
Κεντρικό ρόλο θα παίξει η πρωτοβάθμια υγεία και ο οικογενειακός γιατρός
380 ΤΟΜΥ με υπηρεσίες οδοντιατρικής φροντίδας και το δίκτυο ολοκληρωμένης φροντίδας με το βοήθεια στο σπίτι, με νέες συμβάσεις ΕΟΠΥΥ +ελεύθερων επαγγελματιών
Για τα νοσοκομεία: νέα όργανα και δημοκρατικές διοικήσεις , ψηφιακός εκσυγχρονισμός και ενεργειακή εξοικονόμηση
-15.500 μόνιμους υγειονομικούς
-μονιμοποίηση του σημερινού προσωπικού
-αυξήσεις μισθών με 2.000 κατώτερο μισθό για γιατρούς + αναλογικά για τους υγειονομικούς
-Ένταξη στα βαρέα και ανθυγεινά
-Ανάπτυξη ΜΕΘ και ΜΑΘ
Παιδεία και Πολιτισμός
Δύο συλλογικά αγαθά, κοιτίδες καλλιέργειας και δημοκρατικής συνείδησης
Για τη ΝΔ η εκπαίδευση είναι μια μεγάλη αγορά προιόντων προνομιακή για την κερδοφορία του ιδιωτικού κεφαλαίου. Οι μαθητές και φοιτητές είναι πελάτες. Η γνώση πληρώνεται και το δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο απαξιώνεται για να προβληθούν τα ιδιωτικά
Η ΝΔ σήμερα μειώνει τους εισακτέους όταν η Πορτογαλία τους αυξάνει ιδιαίτερα σε περιοχές που τα ποσοστά τους είναι χαμηλά, μειώνει τους φοιτούντες-αυξάνει τα παιδιά σε κάθε τάξη και ισοτιμεί τους απόφοιτους κολλεγίων με των πανεπιστημίων. Είναι το By pass για την κατάργηση του άρθρου 16.
Εμείς θέλουμε ένα δημόσιο σχολείο για όλους με ποιοτική εκπαίδευση. 14χρονη υποχρεωτική + 2χρονη προσχολική. Αυτό βασίζεται σε μικρές τάξεις με αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας:
Με ολιστική γνώση όχι κατακερματισμένη. Το παιδί σήμερα μαθαίνει χιλιάδες πράγματα χωρίς στο τέλος να μαθαίνει τίποτα. Αυτή είναι η εκπαίδευση της αμάθειας για να επανακαταρτίζεται συνεχώς.
Για το ΣΥΡΙΖΑ το σχολείο θα είναι ολοήμερο, θα τρώει εκεί δωρεάν και τα σχολεία θα γίνουν «κέντρα ελεύθερου χρόνου» κάθε γειτονιάς.
Αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και σύνδεση με την τριτοβάθμια
Για την τριτοβάθμια
Κατάργηση των αντιδραστικών νόμων Κεραμέως. Δημιουργία του ενιαίου χώρου έρευνας + τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Κοινωνική ασφάλεια-Κοινωνική πρόνοια και αλληλεγγύη
Ο Μητσοτάκης θέλοντας να χτυπήσει το μεγάλο έργο που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρόνοια χρησιμοποίησε προεκλογικά μια εξαιρετικά πειστική πρόταση
Είπε: Ο ΣΥΡΙΖΑ φτωχοποίησε τα μεσαία στρώματα από τα οποία έπαιρνε τα χρήματα για να τα δώσει σε επιδόματα στους φτωχούς-που δεν βοηθούν την ανάπτυξη. Μόνο με την ανάπτυξη μειώνεται η φτώχεια.
Μια πρόταση με 5 ψέματα.
Το πρώτο: Τα μεσαία στρώματα είχαν φτωχοποιηθεί από τη ΝΔ. Το 2015 βρήκαμε 800.000 πολίτες από τα μεσαία στρώματα που είχαν μετακομίσει στα φτωχά. 1 στους 5 με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Το 2019 600.000 από αυτούς είχαν επιστρέψει στα μεσαία στρώματα.
Το δεύτερο: Τα χρήματα τα δίνει σε επιδόματα στους φτωχούς. Εμείς παραλάβαμε 780 εκατομμύρια για την πρόνοια, τα κάναμε 3,5 δις και από αυτά μόνο τα 700 εκατομμύρια, και σήμερα μόνο τα 500, είναι για την ακραία φτώχεια.
Το τρίτο: Τα δίνει σε επιδόματα. Εμείς δώσαμε σημαντικές παροχές και υπηρεσίες. Τα σχολικά γεύματα για τα παιδιά (185.000 το 2019) με στόχο τα 600.000 κάθε μέρα το 2021. Τα αφήσανε εκεί που τα βρήκαν. Τα έκοψαν μετά την πανδημία και σήμερα τους τα επιβάλλει η Ε στο next youth generation. Διπλασιάσαμε τα voucher για τους βρεφονηπιακούς και τα ΚΔΑΠ και για τα μεσαία στρώματα. Διπλασιάσαμε τα επιδόματα του παιδιού και για τα μεσαία στρώματα, όπως και το επίδομα στέγης. Πολλαπλασιάσαμε δομές και υπηρεσίες για ανάπηρους-ηλικιωμένους-οικογένειες με 240 κέντρα κοινότητας που κατήργησαν τις πελατειακές σχέσεις της δεξιάς. Ξεκινήσαμε την αποιδρυματοποίηση με τον νόμο αναδοχής –υιοθεσίας που εγκαινίασε 2 φορές ο Μητσοτάκης.
Το τέταρτο: τα χρήματα για την πρόνοια δεν πάνε στην ανάπτυξη. Εμείς ξέρουμε από μελέτες των σκανδιναβικών χωρών ότι έχουν δημοσιονομικό πολλαπλασιαστή, δηλαδή για κάθε ευρώ που δίνετε στην πρόνοια επιστρέφει 1,03-1,6 στο ΑΕΠ. Το είδαμε με το κοινωνικό μέρισμα που έκοψε το 2019 700 εκατομμύρια και γονάτισε η αγορά και το κατάλαβαν οι μικρομεσαίοι.
Το πέμπτο ψέμα: η φτώχεια πέφτει με την ανάπτυξη. Εμείς το 2015 παραλάβαμε την παιδική φτώχεια στο 26,6% και την παραδώσαμε το 2019 στο 21,1% 5,5 μονάδες και αυτό δεν είναι το σημαντικό. Το 2005, σε εποχές ευημερίας και ανάπτυξης η παιδική φτώχεια ήταν 22,5, δηλαδή πιο μεγάλη από το 2019.
Είχαμε καταλάβει δηλαδή αυτό που επικύρωσε η ΕΛΣΤΑΤ ότι με τις πολιτικές μας χτυπούσαμε τη φτώχεια, τις ανισότητες και ενισχύαμε τα μεσαία στρώματα, την κοινωνική πλειοψηφία. Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ είναι έτοιμος για ένα μεγάλο βήμα στον τομέα της πρόνοιας.
Α)Για τον κοινωνικό μισθό που χτίζεται με 3 βασικά χαρακτηριστικά
Είναι σχεδιασμένος με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται με ευελιξία στις μεταβαλλόμενες και απρόβλεπτες συνθήκες που δημιουργούνται από τις συνεχείς κρίσεις, ενδογενείς (δημοσιονομικές) και εξωγενείς (κρίσης covid, Κλιματική αλλαγή) . δίδεται στους μη έχοντες αλλά και τα μεσαία στρώματα, δηλαδή την κοινωνική πλειοψηφία και αποτελεί εξέλιξη και συνέχεια του Εισοδήματος Έκτακτης Ανάγκης του προγράμματος «Μένουμε όρθιοι». Συνδέεται με την καθολική πρόσβαση σε βασικά κοινά αγαθά (στέγη, ηλεκτρικό, ρεύμα, νερό, ιντερνετ.
Β) Τα ειδικά επιδόματα και παροχές για τη μητέρα, το παιδί, τον ανάπηρο, τον ηλικιωμένο και τον άπορο, με βάση και ανάλογα με τις συγκεκριμένες κάθε φορά ανάγκες
Γ) Δημόσιες δωρεάν υπηρεσίες πρόνοιας υψηλού επιπέδου. Μέσα στην υγειονομική κρίση αναδείχθηκε η αξία υπηρεσιών του δημοσίου προς τους πολίτες, όπως το «Βοήθεια στο σπίτι», η φροντίδα στα προνοιακά ιδρύματα, κτλ έγινε όμως φανερή και η έλλειψη συντονισμού κράτους και αυτοδιοίκησης. Για τον λόγο αυτό συγκροτούμε το Δίκτυο Ολοκληρωμένης Υγειονομικής και Ψυχοκοινωνικής Φροντίδας με επίκεντρο την «Κοινότητα« με στόχο ένα δημόσιο δίκτυο ολοκληρωμένης φροντίδας στο τοπικό επίπεδο που θα συντονίζει και θα ελέγχει τις υψηλού επιπέδου δωρεάν δημόσιες υπηρεσίες υγείας πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης που παρέχονται από το κράτος, τις περιφέρειες, τους δήμους, αλλά και τις αντίστοιχες του ιδιωτικού τομέα, υπό ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας. Ο νέος αυτός δημόσιος βραχίοντας θα ρυθμίζει και θα συντονίζει πολιτικές όπως η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ο Οικογενειακός Γιατρός, το «Βοήθεια στο σπίτι» και τα Κέντρα Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων και θα εδράζεται στο Ψηφιακό Προνοιακό Κράτος, πτυχές του οποίου λειτούργησαν ήδη την περίοδο 2015-2019 (όπως για παράδειγμα η συγκέντρωση όλων των επιδομάτων σε ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα). Εμβληματική νέα δράση του θα αποτελέσει το ψηφιακό Μητρώο Κοινωνικών Παροχών και Υπηρεσιών.